onsdag 15 december 2010

det här är inte service

Det snöar. Det är kallt. Tåg går sönder, fryser fast, blir försenade... Jag fattar. Delvis.

Men jag tar inte dålig service utöver detta. Det gör mig rent av förbannad. Och kära Västtrafik (numera Västtågen på min pendelsträcka), nu har ni betett er som skit. Inte en gång. Utan flera gånger.

Först var det tåget härom veckan som inte dök upp. Bara försvann. Det var 19 grader kallt och det stod på digitaltavlan att tåget skulle rulla in 8:46.
Klockan blev 8:46. Sedan 8:47, 8:55, 9:03...
Tåget försvann från digitaltavlan.
Inget tåg dök upp.
Ingen information i högtalarna.
Vi var 16 stycken på perrongen 8:46 och vi fick vänta till 9:16 då nästa tåg rullade in.
Det är en halvtimme på en perrong utan lä. Två tåg passerade i hög hastighet. Det snöade.
Inne på tåget (där vi fick ståplats) pratade tågvärden i högtalarsystemet:
"Ja, förra tåget blev kvar i Alingsås med fastfruset lok. Vi ber om ursäkt för det." Och lite senare: "Vi hör nu att ni som stått och väntat inte fått någon information, och vi vill bara poängtera att det inte är vi som sköter informationen längs spåren, men beklagar förstås att ni stått och frusit". Jamen tack så jävla mycket då. Vi uppmanades också ta kontakt med Västtrafik för utbetalning från reseförsäkring... men inte förrän 48 timmar senare.
Service? Nej, det här är inte service. Det är bara dåligt.

Härom dagen var pendlarskocken vid Floda station förvirrade. Vi gick och läste på tavlor och bytte plats med varandra. Pendlare är vanedjur, och när tåget som brukar gå från spår 2 plötsligt ska gå från spår 1 blir vi oroliga. Men vi står lydigt vid spår 1 och fryser, samtidigt som vi nervöst sneglar på digitalskylten var tionde sekund. Jodå, vi står rätt.
Tills tåget rullar in på spår 2 trots allt och vi får springa. Dessutom måste vi nu byta plats med de som ska till Alingsås, så att alla krockar med varandra. Mest synd är det om den lilla damen med rullatorn, som nu måste ta sig nerför trappor, genom tunnel, uppför trappor stressande i halkan. Varför utsatte ni henne för detta kära Västtrafik? Vad har hon gjort er? Hon frågade dessutom tre gånger medan hon stod på perrongen vid spår 1 "Brukar det inte gå från tvåan?"
Service? Nej, det här är inte service. Det är bara dåligt.

När man ska åka hem från Göteborg är det mycket värt att slippa åka med pendeltågen 17:17 eller 17:27. De är alltid överfyllda av pendlare och chansen att få en sittplats är minimal, men det är oftast de tågen som passar med arbetstiderna... Det är därför de är överfyllda. Hur kan man då ställa in just 17:17 och hänvisa till tågbrist (i tisdags)? Hur kan det saknas tåg till dagens mest populära avgång? Ingen ytterligare förklaring följde.
Så 17:27-tåget skulle nu få plats med två tåglaster pendlare. Dessutom stod två pendeltåg tomma och stilla inne på spår 1, och varför vi inte kunde få åka i ett av dem på ordinarie avgångstid var det ingen som berättade. (Lokfel? Elfel? Informationsfel!) 17:27 skulle därför gå från spår 2, eftersom spår 1 var fullt av tomma tåg som det var brist på...
Vi ser 17:27-tåget närma sig i fjärran. Det åker förbi växeln. Och in på... spår 1! Nu är det förvisso på andra sidan av samma perrong, men eftersom det redan stod två tåg på spår 1 blev det till att rusa längst bort på perrongen. Och alla vill ha sittplats på pendeln hem. Vi var som en skock får som sprang över varandra, och återigen hamnade en liten tant med rullator nästan i kläm. Vad har ni emot små damer med rullator egentligen?
Alla kom till slut ombord på 17:27, och sardinburken... förlåt pendeltåget åkte mot Alingsås. Vinterkläder, överfullt, inget att hålla sig i för de som hamnade stående i gångarna. Folk ramlade. Barn grät. Tanter hade ont. Kvinnan mittemot mig bad alla om ursäkt för att hon hade köpt en julklapp som tog plats. Förlåt för julklappen! Bagageräckena (som sällan används) var överfulla för att få plats med folks fötter.
Service? Nej, det här är inte service. Det är bara dåligt.

Jag hade fortfarande varit arg, men inte lika arg om ni åtminstone kunde ha informerat om Varför. Hur. När. Det blev så här? Ingen information alls är värst av allt, men även när det informeras om elfel, lokfel, tågbrist, extremt väder (Det är SNÖ! Det kommer varje år! Okej att det är mycket i år, men knappast extremt.)... Det räcker inte. Vi vill veta att ni gör allt ni kan. Vi vill veta i vad och varför ni kommer att investera härnäst. Vi vill märka att ni bryr er om vår resa. Att ge bilisterna gratis kollektivtrafikresor i en månad var ju en nobel kampanj, men tack så jävla mycket... Vad får vi som redan står ut med er för att vi tror på idén om kollektivtrafik?

And don't get me started on the >#%€"&S=#"! biljettsystem! Jag får hjälpa folk med det och reda ut hur de ska göra nästan dagligen, och nej, jag arbetar inte som tågvärd.

6 kommentarer:

  1. Tobbe4:11 em

    Vad kan man säga? Nageltrång, död och helvete åt Västtrafik. Cykla och vält liksom!
    Den miljövänliga tanken om ett bilfritt pendlande blir väldigt, väldigt svår att förespråka på allvar när det funkar på det här viset ute i Verkligheten.

    SvaraRadera
  2. Åh, tänk att få jobba som informatör på SJ eller Västtrafik! Vilken utmaning! Ett riktigt drömjobb! Och nej, jag är inte ironisk. Det är nog tamejfan mitt drömjobb.

    För jag tror att de flesta problem går att lösa med information. Rätt sorts information vid rätt tidpunkt. Alla gör missar, men det där du beskriver, det är väldigt många missar. Och det finns säkert bra förklaringar. Du har bara inte fått ta del av det.

    PS. För övrigt skulle jag vilja ge tågvärden på tåget-som-kom-när-det-andra-inte-kom en pungspark. Fruktansvärt oproffsigt av honom att skylla ifrån sig sådär. DS.

    PS2. Skriv upprörda inlägg om mer, det är väldigt roande :) DS igen.

    Tänk om man ändå vore informatör i kollektivtrafikten! Suck! *drömmer*

    SvaraRadera
  3. Jag vill också bli informatör på Västtrafik. Vad man än gör blir det en förbättring.
    Sedan kan man ju undra vad det är för folk som jobbar med järnväg så där i största allmänhet. Det här är exakt samma diskussion som för 30 år sedan. Så de har ju haft tid på sig att göra något. Men gör de något?
    Jo - drömmer om höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö!
    Jag vill i alla fall inte ge de här människorna förtroendet att köra de tågen.
    Heller.

    SvaraRadera
  4. Ja, som en som reser nattåg mellan Norrland och "södern" ofta ofta skulle jag kunna skriva en tegelstensroman om tåg och hur bra det INTE fungerar. Om 3-4 timmars väntan utomhus i kylan, om försenade tåg och SJ-folk som säger att de ska ordna ersättningsbuss - som aldrig kommer därför att bussbolaget inte fått något samtal om det och ja... som sagt, en tegelstensroman.

    Åka kollektivt och miljövänligt? Right.

    Hälsar en som övergår mer och mer till flyg och funderar på bil.

    SvaraRadera
  5. andas Lisa...andas innan du får hjärtsnörp och hjärnblödning...men jag kan bara hålla med...är för bedrövligt hur illa man behandlar sina kunder...

    SvaraRadera
  6. Öppet brev via GP kanske? Väl rutet! Känner igen det där från min tid som pendlare, fast med Skånetrafiken...

    Tack för senast förresten! Svanten hälsar också och tackar för boken igen. :)

    SvaraRadera